torsdag 30 december 2010

Unicef!!

Jag är en person som inte tittar på nyheterna mer än kanske 2 ggr i månaden (jag lovar att man får reda på allt ändå) För ett par år sedan gjorde jag det, men jag märkte att jag mådde dåligt av det. Reklam om barn som svälter och far illa kan få mig att spy. Dessa insamlingsgalor (det är helt fantastiskt att det finns) Men jag kan inte titta, jag bara gråter och gråter.... Det kan ha blivit värre sen jag blev mamma.

Men jag har ett minne sen jag var 11 år. När det var så mycket nyheter om dessa små asiatiska flickor som blev mördade direkt när de föddes och var fastbundna i stolar osv. Då skulle de visa en dokumentär om detta på Tv 4. Min pappa kom in på mitt rum och sa " Jasmin!! Du kollar inte på dokumentären ikväll, du kommer bara bli ledsen!" (min pappa känner mig inom och utantill, jag tror även att vi hade pratat om detta vid middagen) Så han borde även fattat att jag skulle titta ändå, jag hade tv på mitt rum. Jag kunde inte sova den natten och sen på morgonen var jag tvungen att "prata av mig" med pappa. Och det är inte så att jag har gått en väg på röda små rosor, utan jag har vetat den vuxna verkligheten sen jag kanske var 4-5 år. Så min pappa ville inte få mig att blunda för verkligheten, för han visste...att jag visste.

Denna smärtan kan jag fortfarande känna ibland, det jag kände när jag såg denna bedrövelse. Barn ska inte leva så. Hur kan det vara möjligt att så många människor lever i överflöd och barn i världen svälter. Detta kommer någon aldrig NÅGONSIN kunna förklara för mig...

Gör något för våra fantastiska barn!

Det är inte mer komplicerat att gå in på deras hemsida och skänka 50 kr genom ett SMS, jag kommer göra det...frågan är om du gör det?

Inga kommentarer: